Επιδοτήσεις στο πετρέλαιο και το ηλεκτρικό φαίνεται ότι σχεδιάζουν τα στελέχη της κυβέρνησης στο πλαίσιο ενός νέου πακέτου μέτρων ώστε να αντιμετωπιστεί η ενεργειακή ακρίβεια.
Από που θα βρεθούν τα χρήματα; Από το αποθεματικό στο ταμείο για παρεμβάσεις στην ενέργεια ενώ υπάρχουν σκέψεις να δοθεί ακόμα για επιταγή ακρίβειας και ενίσχυση για τα καύσιμα.
Το ποσό εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει και τα 600 εκατομμύρια από το αποθεματικό ύψους 1 δισ. ευρώ που προβλέπει ο προϋπολογισμός του 2023 για παρεμβάσεις στις τιμές της ενέργειας.
Μάλιστα στην κυβέρνηση σκοπεύουν να ενισχύσουν το ποσό με άλλα 600 εκατομμύρια ευρώ τουλάχιστον, τα οποία θα προκύψουν από την επιβολή φόρου 90% στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Το βασικό σενάριο του Προϋπολογισμού του 2023 προβλέπει μέση τιμή έτους, για το φυσικό αέριο, στα 120 ευρώ. Με δεδομένο ότι στις 11 Νοεμβρίου η τιμή του είχε πέσει στα 97 ευρώ η βασική ιδέα ήταν ότι θα υπάρχει πλεόνασμα από το αποθεματικό του 1 δισ ευρώ. Όμως όσο χρονοτριβούν οι Ευρωπαίοι να καταλήξουν σε κάποια συμφωνία η τιμή του φυσικού αερίου γίνεται..”λάστιχο”, πιάνοντας ακόμα και τα 150 ευρώ.
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Σύμφωνα με πληροφορίες για κάθε 10 ευρώ πάνω από το βασικό σενάριο των 120 ευρώ ανα μεγαβατώρα η ανάγκη επιδότησης θα ανέρχεται σε 300 εκατομμύρια ευρώ ετησίως
Τα σενάρια πολλά και οι επικρατέστερες πιθανότητες είναι:
Να επεκταθεί για δύο ακόμα μήνες η επιδότηση στην αντλία για το πετρέλαιο θέρμανσης η οποία λήγει στο τέλος Δεκεμβρίο. Θυμίζουμε ότι αυτή τη στιγμή η επιδότηση με τον ΦΠΑ ανέρχεται στα 25 λεπτά το λίτρο.
Υπάρχουν σκέψεις ακόμα να δοθεί νέα επιδότηση στα καύσιμα, αλλά μόνο σε συνάρτηση με τις τιμές.
Συνεχίζονται οι επιδοτήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα. Το πως θα διαμορφωθούν οι τιμές τους επόμενους μήνες αναμένεται να καθορίσει και το ύψος της κρατικής ενίσχυσης. Ο στόχος είναι να καλύπτεται το 90% από την πρόσθετη επιβάρυνση στο λογαριασμό.
Την ίδια στιγμή η Ευρώπη βρίσκονται στη σκιά της ενεργειακής αβεβαιότητας.
Η ενεργειακή κρίση “χτυπάει” για τα καλά τη Γαλλία με τους Γάλλους να κάνουν όλο και περισσότερο οικονομία στην κατανάλωση της ενέργειας.
H χαμηλότερη φορολογία και οι ειδικές επιδοτήσεις, συγκρατούν, μεν, τις τιμές των καυσίμων στην Ευρώπη, αλλά παραμένουν πολύ υψηλότερες από τα προ κρίσης επίπεδα.
Στο Βέλγιο, η μέση τιμή της αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,71 ευρώ, στη Γαλλία η βενζίνη πωλείται προς 1,73 ευρώ κατα μέσο όρο, στη Γερμανία φτάνει στα 1,80 ευρώ.
Η υψηλή τιμή του φυσικού αερίου και του ρεύματος, ανεβάζουν κατακόρυφα το κόστος θέρμανσης, ενώ ο πληθωρισμός που καλπάζει υποχρεώνει τα νοικοκυριά σε περικοπές ακόμα και βασικών ειδών διατροφής.
Στην Ουγγαρία που είναι εξαρτημένοι κυρίως από το ρωσικό πετρέλαιο προετοιμάζονται για την εκτίναξη του κόστους των καυσίμων και την αύξηση ενός από τα υψηλότερα ποσοστά πληθωρισμού στην ΕΕ, αφού το ανώτατο όριο τιμών καυσίμων του πρωθυπουργού Βίκτορ Όρμπαν διαλύθηκε λόγω της έλλειψης βενζίνης σε εθνικό επίπεδο. Οι τιμές στην αντλία αυξήθηκαν αμέσως έως και 46%, σύμφωνα με τη Mol Nyrt., τη μεγαλύτερη εταιρεία πετρελαιοειδών της χώρας.